Blånisse versjon 2


Da er versjon 2 av prosjekt tynn blånisselue ferdig. Lue til venstre er vesjon 1 som er like tykk som vanlig og i voksenstørrelse, lua til høyre er den nye som er en god del tynnere og passer til en hodeomkrets på 53 cm altså min 4-åring (eller til tante :-)

Lua ble litt for stor til at det holdt med kun en toving, spissen hadde litt problemer med å stå rett opp :-) Men hvis jeg hadde strikket den litt kortere så hadde det muligens holdt med en toving.

Mål på denne lua før toving:
Høyde: 54 cm
Brede: 29 cm

Etter 40 grader finvask:
Høyde: 39,5 cm
Bredde: 26,5 cm

Etter ny runde på 40 grader finvask:
Høyde: 34 cm
Bredde: 25 cm

Høyde ferdig lue: 28,5 cm.

Lua før toving:


Oppskrift på versjon 2:

Garn: Tove
Garnforbruk: ca 1,5 nøste.
Pinner: nr 6
Høyde ferdig lue: 28,5 cm.

Legg opp 88 m.
Strikk 10 cm vrangbord, 2 rett og 2 vrang - oppbrettskant.
Strikk glattstrikk i 15 cm.
Sett en maskemarkør ved omgamgens start og midt på. Fell 1 m på hver side av maskemakørene hver 4 omgang.
Når det gjenstår ca 20 masker, strikk to og to sammen. Trekk tråden igjennom de gjenværende maskene.

(Hvorfor vrangbord? Vet ikke, det var gjort slik på ei anna lueoppskrift jeg tok utgangspunkt i :-) På versjon 1 strikka jeg riller nederst og det ble finere)

Mulig jeg prøver en versjon 3 også :-)
-----
Jakten på tynn blånisselue er ferdig og til slutt endte jeg opp med versjon 4 som jeg anser for den endelig (det vil si jeg orker ikke flere :-). Mønster til endelig versjon.

Kommentarer

  1. Så lurt å lage luen tynnere, dobbelt lag tykk, tovet ull kan bli litt vel varmt for aktive unger. Nå er det vel større sjanse for at de faktisk blir brukt.

    Ønsker deg en god helg!

    SvarSlett
  2. Du er jaggu smartere enn du ser ut til ;-) Ha en flott helg med juniorhobby og småfrøkenen. Klem

    SvarSlett
  3. Hvor mange versjoner blir det? Hehehe ... Ser liksom for meg blogginnlegg med overskriften Blånisse versjon 347. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  4. :-) Du vet når jeg er ferdig med den blå fargen så går jeg løs på de gule nøstene og lager kyllingversjonen, så kanskje det blir 347 før jeg er ferdig :-)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for en justert blåfjell lue. Mi lille frøken skal få seg advendtsgave hver søndag i steden for den trad. adventskalenderen. Blåfjelllua en gaven til første søndag i advent.

    SvarSlett
  6. Fine luer :-)
    Ha ei fin helg

    SvarSlett
  7. Kjempefine ble de! Jeg har også stusset litt på de vrangbordene, de forekommer bl.a. på rødnisseluene også, men det er vel sånn det skal være da...?

    SvarSlett
  8. Så mye fint du lager, imponert :)

    Du som strikker så mye, har du sjekket ut den nye nettbutikken http://www.annesgarn.no ?
    De har kjempemye fint garn, spesielt BC Baby Alpakka. Nydelig 100% alpakka.

    Takk for at jeg fikk besøke hjemmesiden din. Hilsen Metten

    SvarSlett
  9. Hvor mange masker ville du lagt opp hvis du skal ha riller i stede for varngbord nederst?

    SvarSlett
  10. Hei. Jeg brukte samme maskeantall til riller også. Men du kan sjekke ut dette innlegget http://hobbyugla.blogspot.com/2008/12/blnisseluer-endelig-versjon.html
    Det ble den endelige versjonen av luestrikkinga mi.

    SvarSlett
  11. åhhh korr lurt, men vet ik om jeg leste , var dette med et nøste å ikke 2? blir det like bra da ??
    er enig med at det kan bli for vrmt me dobelt til aktive barn å skal strikke slike til mine barn påp nesten 3 å snart 6 :D
    kjempe bra blog duh har å kos dæ me førjul strikking før det sk æ ;D

    SvarSlett
  12. Heia! har strikket luene i blåfjell2 garnet,har de utstillet på jobb, på nille.. er heilt enig at lua er veldig tykk for aktive unger! har en del kunder som tenkte å strikke den i østlandsgarn!

    SvarSlett
  13. fine lua.. ska du lage blå nisse tøfler og?
    jeg holder på å hekle tøfler men står litt fast. jeg vet ikke hvordan man lager helen.

    SvarSlett
  14. Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

    Jeg strikker luene med enkel tråd. Er litt viktig at de ikke blir alt for høye for de er ikke like stive som de med dobbel tråd.

    Blånissetøfler hadde vært kult, men det måtte nesten bli til meg selv, ungene kan ikke fordra å ha på tøfler :-) Så jeg tror ikke det blir noen, ennå ihvertfall.

    SvarSlett
  15. Hvor mange masker trenger jeg hvis lua må være 60cm. Skal strikke de tiø 6 og 7 åringer

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, det er jeg litt usikker på. Men jeg hadde prøvd med 100 masker. Mye kan jo reguleres ved toving også, så blir de litt store kan du tove dem en gang til. Lykke til!

      Slett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for for at du tar deg tid til å legge inn en kommentar.
Det er kjempehyggelig og jeg leser alle kommentarer.

Populære innlegg